slider01.jpg

PostNL

Een indrukwekkend gezicht; de ruim 25.000 pakketten per dag die hun weg vinden over de lopende band naar de gereedstaande vrachtwagens. Alles moet onbeschadigd en snel op het juiste afleveradres terechtkomen. Een gigantische operatie, waar PostNL garant voor staat en waar Promen medewerkers 6 dagen per week de helpende hand(en) bieden.

PostNL heeft ervaring met SW-medewerkers. Na het vaststellen van het zoekprofiel, werden de medewerkers in 6 weken tijd o.a. door middel van een motivatietraining en een simulatieband klaargestoomd om aan het werk te gaan. Wietske Kamsma (Projectleiding Uitbesteding Arbeid PostNL): "Het werken onder tijdsdruk was in het begin wel spannend. Met wat aanpassing in de inwerkperiode liep het al snel op rolletjes. Mede dankzij het feit dat er 2 à 3 leidinggevenden van Promen meewerkten op de werkvloer. Promen heeft toch sneller het proces in de gaten dan onze mensen de SW-medewerkers. De afdelingsmanagers van Promen houden de rust en het overzicht, wat een positieve uitwerking heeft op de groep. En het werk natuurlijk ten goede komt."

De ochtendploeg bij PostNL bestaat nu uit zo'n 25 à 30 personen, die tussen 7 uur en 12 uur de pakketten sorteren. De Promen-medewerkers verwerken ongeveer 9.000 pakketjes per shift; eenzelfde hoeveelheid als reguliere uitzendkrachten, volgens Wietske Kamsma. Wekelijks is er overleg tussen haar en de werkleiding van Promen om vinger aan de pols te houden. Oplossingen voor (kleine) problemen worden gezocht en gevonden; zo is er een 10-punten kaart gemaakt van de werkzaamheden in pictogrammen. Handig voor de SW-medewerkers achter de lopende band.

"Ruim 9.000 pakketjes per shift; eenzelfde hoeveelheid als reguliere uitzendkrachten. Een succesvolle samenwerking dus."