Digitale Toegankelijkheid

Digitale Toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid bij Promen

Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Daarom zorgen we ervoor dat iedereen onze website goed kan gebruiken. Zo houden we ons bijvoorbeeld aan de internationaal geldende richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Op deze pagina laten we zien hoe Promen omgaat met digitale toegankelijkheid. 

 

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat websites en digitale documenten voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar zijn. Het gaat erom dat informatie online makkelijk te vinden is. En dat mensen met verschillende achtergronden, vaardigheden en/of beperkingen er goed mee kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld door eenvoudig taalgebruik, korte zinnen te schrijven en duidelijke afbeeldingen te plaatsen. Maar ook een website leesbaar maken voor schermlezers en andere hulpsoftware.

 

Zo controleren we toegankelijkheid

Om te controleren of we toegankelijk genoeg zijn voor onze bezoekers, zijn er W3C toegankelijkheidsrichtlijnen gemaakt. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG bestaat uit vier principes waar een website aan moet voldoen:

  • Waarneembaar: websites moeten goed waarneembaar zijn voor alle gebruikers. Denk aan voldoende kleurcontrast van teksten, en de aanwezigheid van tekstalternatieven bij afbeeldingen.
  • Bedienbaar: websites moeten goed bedienbaar zijn, bijvoorbeeld met een toetsenbord, muis of spraakbediening.
  • Begrijpelijk: websites moeten begrijpelijk zijn. De structuur en teksten moeten voor iedereen logisch zijn. De taal van de pagina moet bijvoorbeeld ook door hulpsoftware gelezen kunnen worden.
  • Robuust: websites moeten robuust zijn. De techniek achter de website moet goed zijn en ervoor zorgen dat hulpapparatuur de website ook goed kan gebruiken.

 

Zo werken we aan de digitale toegankelijkheid

Onze communicatiemedewerkers en de medewerkers van ons webbureau zijn getraind in het toepassen van de WCAG-richtlijnen. Zo worden nieuwe onderdelen op de website ontworpen met toegankelijkheid als één van de vereisten.

Wat doen we om onze diensten toegankelijk te houden?

  • Kennis medewerkers: onze medewerkers zijn getraind in het toepassen van de WCAG-richtlijnen.
  • Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze website.
  • Interne controle vóór publicatie: onze communicatie-afdeling bekijkt vóórdat iets op de website komt of de content toegankelijk is.
  • Externe controles: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de website op toegankelijkheid. Zowel voor de functioneel-technische onderdelen als de redactionele aspecten.

 

Resultaat 2025

Promen.nl voldoet redelijk goed aan de succescriteria van de WCAG2.1 A & AA

Uit het laatste onderzoek van 24 juli 2025 blijkt dat www.promen.nl voldoet aan 50% van de succescriteria van de WCAG2.1 A & AA. De controle is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Digitaal toegankelijk, volgens de aanbevolen toetsmethode WCAG-EM.

Het onderzoeksrapport kunt u hier vinden. 

De komende 3 maanden gaan wij hard aan de slag met de voorgestelde verbeteracties om onze website (bijna) volledig toegankelijk te maken.

 

Feedback of contact over toegankelijkheid van onze website

Wij willen dat iedereen onze website kan gebruiken. Heeft u problemen bij het gebruik van onze website? Omdat deze niet digitaal toegankelijk is? Meld uw tip, idee of probleem door een e-mail te sturen naar info@promen.nl. Vermeld in uw e-mail de volgende informatie:

  • Naam van de pagina waar u een melding over doet. Dit kan bijvoorbeeld een url of screenshot van de pagina zijn.
  • Waarom de pagina voor u niet toegankelijk is en wat we kunnen doen om dit te verbeteren.
  • Welke besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows, Linux, MacOS) en welke browser (bijvoorbeeld Google Chrome, Microsoft Edge of Mozilla Firefox) u gebruikt.

Wij gaan aan de slag met uw feedback en kijken welke verbeteringen we kunnen doorvoeren om onze website of app toegankelijker te maken.

 

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang, de uitkomst en wanneer uw verzoek is afgehandeld.

 

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Mail dan naar info@promen.nl of kijk op onze contactpagina en beschrijf waarom u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht.

 

Deze verklaring is voor het laatst aangepast op 21 augustus 2025.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bent u geïnteresseerd in maatschappelijk verantwoord ondernemen mét een hoge kwaliteit? Of in mensen ontwikkelen door werk?

Neem contact op

Wilt u meer weten?

Neem contact met ons op!
0/5 (0 Beoordeling)
0/5 (0 Beoordeling)